Tant Carin

Stickning, virkning, broderi och annat från mitt liv som tant

Mönster!

Lämna en kommentar

För första gången någonsin har jag gett mig på att sticka ett ”riktigt” projekt i flerfärgsstickning. Jag har provat det tidigare, med små provlappar och en och annan ministrumpa som fungerar som julpynt, men jag har inte vågat mig på att göra något större tidigare, eftersom jag alltid tyckt att det varit så svårt. Jag blev peppad av mamma, eftersom hon gav mig den underbara Julkulor för ett tag sedan (tillsammans med en hint om att hon önskar sig några hemstickade kulor till nästa jul). Det ska bli kul (see what I did there) att sticka några julkulor så småningom, men det jag ville ha och behövde mest just nu var faktiskt vantar. Så efter att ha grävt lite bland mina Ravelry-kö och i min garnstash så hittade jag de perfekta vantarna och det perfekta garnet:

IMG_1514 IMG_1516

Fram- och baksida av vante nummer ett av mönstret O.W.L. Mittens, från fantastiska magasinet The Unofficial Harry Potter Knits. De är stickade i Magasin Duetts underbara Supersoft, i färgerna Tobacco och Nougat. De här bilderna är tagna innan jag sköljde upp vanten, och den blev finare och jämnare efter det.
Tidigare när jag provat flerfärgsstickning har det nästan alltid varit i billigt acrylgarn eller liknande, och jag inser ju nu att det förmodligen var en anledning till att jag tyckte att det var så fruktansvärt svårt. För nu när jag använder ett vettigt garn (som inte bara halkar omkring) så känner jag hur mycket enklare det är att få till det och undvika att det blir alltför ”bubbligt”. Jag har fortfarande vissa problem med bubbel, men inte i närheten av lika mycket som på mina testprojekt.

Jag ser redan fram emot nästa flerfärgsstickade projekt! Vill bli bra på det här nu, så jag äntligen kan sticka alla underbara mönsterstickade plagg som funnits i min kö så länge.

 

 

Författare: camaliv

En poptant till argbigga som knarkar stickning, TV-serier samt choklad.

Kommentera

