Tant Carin

Stickning, virkning, broderi och annat från mitt liv som tant

Carin och garnsnobberiet

Lämna en kommentar

Jag har blivit en garnsnobb. Det är bara att erkänna.
Visst, jag använder fortfarande Drops-garn till en del projekt, och många gånger så är jag rätt nöjd med det. Men jag njuter inte alls av det på samma sätt som jag kunde göra förut. Det krävs liksom mer än så nu.
Jag skyller på Ravelry, stickpoddar och stickbloggar. Att läsa och lyssna på vad andra använder för härligheter får en liksom att vilja testa. Och har man en gång testat att sticka i riktigt högkvalitativt, handfärgat garn så är det inte samma sak att sticka i Drops längre.

Inspire Me 3Min senaste kärlek på garnsnobberifronten är madelinetosh’s Tosh Merino Light.  Jag köpte två nystan av det på supermysiga Penelope Craft när jag var i Amsterdam i somras med min bror och några vänner. Så fort jag hittat dem så visste jag att de skulle bli en randig sjal tillsammans. Det tog ett litet tag innan jag hittade rätt mönster, och det blev inte riktigt den sorts randigt som jag hade tänkt mig, men jag är glad att jag till slut valde Inspire Me av Anna Nilsson. Garnet kommer verkligen till sin rätt i de där slätstickade partierna, och crescent-formen är en av mina favoriter, eftersom den ligger kvar så fint över axlarna. 

Det enda som jag hade problem med i mönstret var att kanten blev lite för hård. Jag kände det när jag stickat första randade partiet, och repade därför upp och började om, och gjorde då ett omslag mellan de två kantmaskorna på varje varv från rätsidan, och släppte sedan det omslaget på avigsidan. Det gav en mycket bättre kant, och jag kommer garanterat att göra så på andra sjalar med liknande form i fortsättningen.

Nu går jag bara och väntar på att jag ska ha råd att köpa mer garn från madelinetosh. Jag är väldigt sugen på att testa både lace- och sockgarnet. Och det finns så många fantastiska färger, så jag blir alldeles sjuk av det!

Författare: camaliv

En poptant till argbigga som knarkar stickning, TV-serier samt choklad.

Kommentera

