Tant Carin

Stickning, virkning, broderi och annat från mitt liv som tant

Carins efterbloggning #3

Lämna en kommentar

Som jag nämnde sist så har jag på sistone försökt att komma ifrån det här att bara sticka sjalar. Sjalarna kommer nog alltid vara min personliga favorit att sticka, men jag har fått höra från en del personer att det faktiskt finns något som heter ”för många sjalar”, så för att inte komma upp i den kvoten alltför snabbt är det väl nyttigt att varva lite, antar jag.

IMG_1921 2

Jag fick ur mig en hel del små projekt under sommaren. Varmt väder gör sig bäst med små stickningar, snarare än stora, varma paket som ligger över hela knät och framkallar värmeutslag.

Bland annat så fick jag lite dille på disk-/tvättrasor där i början av sommaren, och spottade väl ur mig åtminstone en om dagen ett litet tag. Jag gillar disktrasor, för de blir något som man faktiskt har användning av varenda dag, och dessutom är de perfekta för att testa lite nya mönster på. Här är några av trasorna som jag behållit själv. Andra har blivit presenter till bekanta som ska ha barn snart, och därför kan behöva lite mjuka, sköna tvättlappar. De här är stickade i Marks & Kattens Eco Baby Bomull. Väldigt trevligt garn att sticka i, och blir utmärkta trasor med fin uppsugningsförmåga. Jag funderar på att sticka ett gäng till, för att ha ett litet lager för att kunna ge bort i present när lusten faller på.

IMG_1905Något annat som också är en utmärkt liten present, åtminstone till alla bokmalar i ens bekantskapskrets, är bokmärken. Också snabba projekt, och roliga att experimentera lite med, både vad gäller garn och stickmönster. Det här är till exempel ett experiment för att testa linen stitch, som jag varit nyfiken på ett tag men inte hittat något lämpligt stort projekt för än.
Garnet jag använt här är en personlig favorit, Merino Dreams. Det är ett handfärgat, tunt merinogarn som jag köpt av en oerhört trevlig tjej på Etsy, Alina Shea Creations. Hon var fantastisk att ha att göra med! När posten av misstag returnerade mitt paket till USA, och det först kom bort på vägen dit, så var hon snäll nog att färga ett nytt nystan och skicka över det, utan betalning ens för det extra portot. Paketet hittade som tur var tillbaka till henne så att hon kunde sälja det ursprungliga nystanet, men först en månad efter att hon skickade ut ersättningsnystanet till mig. Jag kan verkligen rekommendera att handla av henne
!

Författare: camaliv

En poptant till argbigga som knarkar stickning, TV-serier samt choklad.

Kommentera

