Tant Carin

Stickning, virkning, broderi och annat från mitt liv som tant

Carins knark #16 – den nästannästanfärdiga gardinen

Lämna en kommentar

Jag blev nästannästannästan färdig med min andra gardin i går. Efter massor av timmar av fruktansvärt tråkigt arbete så sydde jag de sista stygnen kitchener stitch/grafting (jag har fått höra att det heter ”masksöm” på svenska, men vissa verkar använda det ordet för det jag kallar duplicate stitch, så jag vet inte säkert) i går kväll!

Bild

Det har verkligen tagit massor av tid att sy ihop de 80 rutorna som mina gardiner är gjorda av. Tid och nästintill oändligt tålamod. Jag är faktiskt lite imponerad av mig själv, att jag lyckats hålla ut. Om jag någonsin igen får för mig att jag ska göra ett projekt som kräver mer grafting än motsvarande tån på en strumpa så har ni min fulla tillåtelse att slå mig mycket hårt i huvudet med valfritt trubbigt objekt. Alternativt bara köra mig till Säteranstalten omgående. 

Kvällen har jag delvis ägnat åt att blocka färdigt en sjal som jag stickade klart härom dagen. Som vanligt gick det åt långt fler nålar än jag räknade med, och jag lär få ägna en bra stund åt att plocka bort alla nålar innan den ska slås in och bli present till mamma.
Bild
Resten av kvällen har jag suttit och plockat upp de 1000 maskorna runt min andra gardin, och stickat ett halvt varv runt gardinen. Jag försökte vara pepp och tänka att nu är det minsann bara 7,5 varv kvar, sedan är jag helt klar! Men att dessa 7,5 varv innebär 7500 maskor gör att det inte känns riktigt lika upplyftande, måste jag erkänna. 

Författare: camaliv

En poptant till argbigga som knarkar stickning, TV-serier samt choklad.

Kommentera

