Tant Carin

Stickning, virkning, broderi och annat från mitt liv som tant

Carins knark #10

3 kommentarer

Det är inte riktigt meningen att det här skulle bli en pysselblogg. Det har bara blivit så, eftersom jag inte känt att jag haft något roligt eller intressant som jag kunnat dela med mig av här på sistone. Jag hoppas att ni inte tröttnar på mig, och jag hoppas också att jag snart ska ha andra spännande saker att berätta om, annat än vad jag virkar för tillfället.

Anywho: eftersom jag är en komplett idiot så glömde jag fotografera den där presenten jag nämnde sist, så ni kommer inte få se den. Om inte födelsedagsbarnet är söt nog att dela med sig av en bild så småningom, vilket inte är helt otänkbart.

Tills dess får ni glatt hålla till godo med mitt senaste lilla alster, som är en liten smyckespåse, eller vad man nu vill använda den till. Kanske lägga lite väldoftande saker i den och ha den i klädlådan, som doftpåse?

Jag gjorde den hur som helst som ”läxa” för den fantastiska Harry Potter Knitting and Crochet House Cup, som jag gått med i på Ravelry. Vi är folk från stora delar av världen, som delar ett intresse för handarbete och Harry Potter. Dessa intressen kombineras på det geniala sättet att man delas in i grupper, enligt de fyra elevhemmen på Hogwarts, och varje månad kommer det nya lektioner i de olika ämnena som lärs ut på skolan. Där ska man då tillverka något stickat, virkat, spunnet, vävt osv osv som passar in i den lektionens tema och uppgifter. När man är klar delar man med sig av en bild på projektet, och så har man vunnit poäng till sitt elevhem! Den nuvarande terminen började i går, och jag är redan alldeles kär i konceptet! Att få kombinera två av mina nördiga intressen, få dela med mig av det jag skapar, och dessutom bli extra peppad till att skapa mer, det är verkligen ett fantastiskt upplägg. Den här lilla påsen är till exempel gjord i en teknik som jag aldrig provat förut: tunisisk virkning. Det är inte helt olikt ”vanlig” virkning, men ändå så pass annorlunda att det var en utmaning att få ihop den här lilla skapelsen.

Om ni skulle vara intresserade av att gå med i gruppen så är det inte för sent bara för att terminen nu är igång. Ni kan vara med som ”Not Quite A First Year”, och göra uppgifterna ändå, men utan att få poängen. Gör ni det så har ni tydligen förtur till nästa terminstart, som är i september om jag inte missminner mig.

Författare: camaliv

En poptant till argbigga som knarkar stickning, TV-serier samt choklad.

3 thoughts on “Carins knark #10

  1. Söööt påse! 😀 Lustigt nog så var mitt senaste projekt också en liten ”skattpåse” till Totoron. Inte lika fin som din utan mer ”bruksföremål”, men ändå!

    *fnissar* Födelsedagsbarnet kommer absolut att dela med sig av en bild, såvida att hon inte har dött av förväntan innan söndag… x.x

    • Tack! Nu funderar jag bara på vad jag ska göra med den. Kanske att jag behåller den ett tag och använder den som presentpåse om jag sätter igång med mitt egna smyckestillverkande någon gång igen. Eller så får den bli doftpåse.
      Så du har fått paketet nu i alla fall? Vad bra! Jag hoppas att du tycker om presenten. Önskar att jag hade kunnat … fixa till den ytterligare, men det gick tyvärr inte när den skulle skickas med posten.

  2. Pingback: Carins knark #12 « Tant Carin

Kommentera

