Tant Carin

Stickning, virkning, broderi och annat från mitt liv som tant

Carins knark #6

5 kommentarer

Människor hanterar stress och oro på olika sätt.

Vissa dricker eller missbrukar andra substanser.
Andra blir aggressiva och slåss eller grälar.
Ytterligare andra lägger sig på sängen och blir närmast apatiska.

Själv har jag ett annat sätt att överleva när livet ger mig mer svårigheter än jag egentligen orkar med:

handarbete.

Som nu, när min underbara mamma ligger inne för ytterligare en operation, och jag inte kan vara där. Då stänger jag in mig på mitt rum här på studentboendet och broderar korsstygn så nålarna glöder och det flyger trådstumpar tvärs över rummet, för att dämpa oron och maktlösheten jag känner.
Eller som under mina gymnasieår, då allmän ångest och depression var återkommande inslag och jag inte såg någon väg ut ur mitt eget personliga mörker. För att inte helt gå sönder under mina sömnlösa nätter satt jag uppe och sydde. Det jagade bort mina demoner, åtminstone för stunden.

Allt mitt handarbete bottnar visserligen inte i ångest. Jag har alltid älskat att skapa med mina händer, och blir genuint lycklig av att hitta nya aktiviteter där jag kan få utlopp för min kreativitet. Men det finns ändå en i grunden högst allvarlig anledning till att jag valt att kalla mina blogginlägg om pyssel och handarbete för ”Carins knark”. För höll jag inte på med det här skulle jag troligtvis ägna mig åt betydligt mer destruktiva sätt att hantera min stress och livsångest.

Författare: camaliv

En poptant till argbigga som knarkar stickning, TV-serier samt choklad.

5 thoughts on “Carins knark #6

  1. Mammor klarar mycket, och de är duktiga på sjukhusen för det allra mesta (även om Aftonbladet är av annan åsikt). Det kommer gå bra ska du se, oddsen verkar ju goda! Men jag förstår verkligen vad du menar (got the t-shirt…), man känner sig maktlös. Styrkekramar.

    • Tack snälla! Ja, du vet ju verkligen vad det innebär att vara den som står där och liksom inte kan göra något, annat än att finnas där. Det är verkligen oerhört jobbigt… ❤
      Mamma har i alla fall varit väldigt nöjd med all behandling på sjukhuset hittills. Hon tycker att de har varit väldigt proffsiga och är tacksam över att det mesta hänt väldigt snabbt, men ändå har känts genomtänkt och välgrundat. Och bara ett bra bemötande gör ju faktiskt en stor skillnad när man är på sjukhus. Då känns det genast lite lättare att vara där.

  2. “Jag löser inga världsproblem med mina stygn, men något stillar jag sinnets oro när den kan omvandlas till skapande” som textilkonstnären Elsa Agelii skriver om ett av sina broderier.
    Hoppas att din mamma mår bättre nu!

    • Tack! Mamma mår bättre, men behöver fortfarande in till sjukhuset för lite fler kollar efter den senaste operationen.
      Tack för att du delade med dig av hennes citat! Det var verkligen träffande, för det är ofta precis så jag känner inför mitt skapande.

  3. Bra att din mamma mår bättre!
    Jag håller med dig om citatet, det skulle man kunna ha som broderad bonad.
    Sköt om dig!

Kommentera

