Tant Carin

Stickning, virkning, broderi och annat från mitt liv som tant

Carin och #puckonpåBlocket

Lämna en kommentar

Jag försöker hitta en inneboende/hyresgäst av min lägenhet medan jag är i Sundsvall och pluggar färdigt. Jag trodde inte att det skulle vara lätt att hitta någon som vill hyra den i bara två månader, verkligen inte. Men jag hade inte räknat med att det fanns så många #puckonpåBlocket. Ett litet axplock.

Pucko 1: En man som först var väldigt intresserad, men som kom på efter ett dygn att hans fru har astma och därför inte kan bo i en lägenhet på tredje våningen utan hiss.

Pucko 2: En tjej som var intresserad, tills jag berättade att det är ett korttidskontrakt (vilket det stod väldigt tydligt i annonsen), eftersom hon ville ha en lägenhet för de närmaste tre åren. Och då kollar du på andrahandslägenheter på Blocket?

Pucko 3: En annan tjej som ringde och var superintresserad, sa hon. Första frågan: ”var ligger lägenheten?” Andra frågan: ”hur länge hyr du ut den?”
Helt rimliga frågor, om det inte vore för att det står i rubriken vilket område lägenheten ligger i, och uthyrningsperioden står väldigt tydligt i annonsen.
Hennes följdfråga när jag förtydligade att jag bara hyr ut den i två månader var dessutom ”varför då?”
”Jo, egentligen ska jag vara borta i ett år, men jag tyckte att det kunde vara lite roligt att betala dubbla hyror i resterande tio månader. Bara för skojs skull, liksom.”

Pucko 4. AKA The mother of all puckon. En tjej som lät väldigt intresserad när hon ringde. Hon sa att hon skulle till stan på praktik ett tag och behövde ett boende. Vi bokade in att hon skulle komma hit och titta på lägenheten i dag, torsdag, klockan 13:00.
De senaste dagarna har jag därmed skrubbat och städat lägenheten ordentligt, så att den ska se respektabel ut för en visning.
Det blev torsdag. Klockan blev 13:00. Klockan blev 13:15. Klockan blev 13:30. Fortfarande var hon inte här. Så jag ringer. Människan har glömt att vi bestämt tid. Hon säger att hon ska vara här klockan 14:00. Jag börjar bli mer än tveksam.
Klockan blir 14:00. Klockan blir 14:15. Klockan blir 14:30. Då ringer hon upp mig och frågar om adressen igen, och säger att hon snart ska ta bussen.
Klockan blir 14:45. Klockan blir 15:00. Bussen kommer. Hon kommer. Och två andra vuxna och ett litet barn.
Det visar sig alltså för det första att det inte är bara hon som ska hyra, vilket hon har gett sken av. Det är rent av inte ALLS hon som ska hyra, utan hennes föräldrar.
Det visar sig också, efter några minuter, att  föräldrarna inte vill hyra möblerat, vilket det står tydligt i annonsen att lägenheten är.
Det visar sig efter ytterligare några minuter att föräldrarna inte vill flytta in förrän i november. Behöver jag skriva att det står TYDLIGT i annonsen att lägenheten uthyres under september och oktober?

Jag ger härmed upp. Jag har helt tappat tron på folks intellekt och läskunnighet. Jag bor i en värld befolkad av illiterata idioter.

Författare: camaliv

En poptant till argbigga som knarkar stickning, TV-serier samt choklad.

Kommentera

