Tant Carin

Stickning, virkning, broderi och annat från mitt liv som tant

Studiebesök, dag 2

Lämna en kommentar

I dag var andra och sista dagen av våra studiebesök i El Stockholmo.

Det började med att vi var tvungna att gå upp okristligt tidigt (06.30) för att hinna fräscha upp oss och äta frukost innan det bar av in till Hötorget och OTW.

Ingen av oss visste väl egentligen vad OTW gör innan vi kom dit (Usch på oss! Dåliga journalister!), men fick snart klart för oss att det är mycket trav. Och lite galor på det.

Efter en fin säljpitch från deras håll så bar det av till mitt eget privata lilla Mekka, och svensk Public Services högborg: SVT, UR och Radiohuset.

Dessvärre var vi bara inbjudna till SVT. Inte för att det är något som helst fel på SVT, men jag kände hur moderskeppet (läs: Radiohuset) kallade på mig hela tiden när vi gick runt mellan SVTs studios och redaktioner.

En av de roligaste grejerna under dagen var att vi fick vara med i studion under Rapports lunchsändning. Vi stod blickstilla och knäpptysta bakom kamerorna, livrädda för att råka hosta eller för att någons mobil skulle börja vibrera snyggt i väskan.

Lyckligtvis gick det bra, och Katarina Sandström (denna fantastiskt vackra amazonkvinna!) bjöd fram oss till desken för att få se lite hur hon jobbar under sändning. Hon var lika trevlig som vacker, och väldigt pedagogisk gentemot oss hungriga, lite nervösa journaliststudenter. Jag blir alltid lite pinsamt star struck när jag träffar människor som jag verkligen beundrar. Ler lite för mycket och tittar på dem lite för intensivt och sådant. Så även här.

Förutom SVTs nyhetsredaktion fick vi även en fin frågestund med sportredaktionen senare på eftermiddagen. Mycket trevligt, och jag tyckte att det var förvånansvärt trevligt, med tanke på att mycket handlade om sport.

Efter en kort shoppingtur på NK (Charlene handlade, jag tittade på) drog vi oss till Centralstation, där mat inhandlades, väskor och hund mottogs (av pappa som skjutsade in dem) och magasin studerades i detalj, innan vi till slut fick gå på vårt tåg som tog oss hem till Sunkan. Imorgon drar tv-kursen igång på riktigt!

 

Dagens kändisspotting:

  • Kattis Ahlström, som stod i OTWs reception, och vände ryggen mot oss när vi kom in, som den överexalterade skolklass vi var.
  • Katarina Sandström, som nämnts. Henne råkade vi på flera gånger, och det var lika angenämt varje gång.
  • Sverker Olofsson, som vi mötte i en dörröppning. Tönten i mig ville skrika ”JAG HAR DIG SOM RINGSIGNAL PÅ MIN MOBIL, SVERKER!” Lyckligtvis lyckades jag stå emot impulsen och nöjde mig med ett väldigt, vänligt leende och ett ”Hej!”
  • Skavlan, som stod i SVTs huvudentré när vi gick in där. Han såg tydligen mycket yngre ut i verkligheten än han gör på tv. Själv tyckte jag att karln såg bekant ut, men såg inte att det var han innan han hunnit passera.
  • Pekka Heino, som stressade ut genom foajén med en barnvagn i högsta hugg.
  • Bolibompadraken
  • Gry Forsell, som delade med sig av sin nasala stämma över Centralstation när vi kom dit. Ett väldigt jobbigt välkomnande.
  • Nanne Grönwall, som sjöng på samma scen på Centralstation. Hälften människa, hälften duracellkanin, som vanligt.
  • Sonja Aldén. Vacker som en dag, och så sjöng hon en sång som en kusin ska sjunga på en annan kusins bröllop nästa sommar (och som jag ska köra lite på), så hon fick massor med pluspoäng på det.
  • Fredrik Lindström, som också hängde på Centralstationen när vi var där. Mycket coolt!
Författare: camaliv

En poptant till argbigga som knarkar stickning, TV-serier samt choklad.

Kommentera

