Tant Carin

Stickning, virkning, broderi och annat från mitt liv som tant

Tvättstugan

2 kommentarer

Klockan 17.00 i dag började min tvätt-tid. Som den duktiga flicka jag är gick jag ner så att jag var där en stund innan min tid började. Således blev jag stående i den extremt varma hallen några minuter, eftersom vårt bokningssystem gör det omöjligt för mig att komma in i tvättstugan ens en minut innan min tid börjar.

Medan jag stod där och svettades bort kom en man ut ur tvättrummet jag bokat. Han hade ingen tvätt med sig. Bara en förpackning tvättmedel. Min tanke då var att han kanske trodde att det var ett liknande tvättsystem som på Förrådet, där man har en halvtimmes torktid efter att tvätt-tiden är över. Så jag tänkte att visst kan väl hans tvätt få hänga kvar i torkskåpet medan jag tvättar min. Det är ju inte som att jag behöver det medan mina kläder är i tvättmaskinen.

När jag väl kom in i tvättrummet några minuter senare såg jag att det inte alls hängde några kläder i torkskåpet. Däremot var både maskinerna igång. Och eftersom den ena inte ens hade kommit igång med tvättprogrammet än, utan fortfarande vägde tvätten, insåg jag att han måste ha slagit igång dem precis innan han gick.

Jag blev irriterad, frustrerad, och en aning förbannad över att jag helt plötsligt blev tvungen att vara häxan som slängde ut hans dyngsura tvätt ur maskinen. För det var precis vad jag gjorde. Jag tänkte INTE vänta 40 minuter på att hans tvätt skulle bli färdig innan jag kunde lägga i min. Har jag bokat tvättrummet så är det mitt.

Så jag stoppade maskinerna, la i den dyngsura tvätten i hans blå IKEA-kasse (en sådan som alla använder till sin tvätt), och ställde ut det i hallen. Sedan skrev jag en lapp och la ovanpå: ”RESPEKTERA TVÄTT-TIDERNA!”

Så här i efterhand känner jag mig oerhört svensk. Det är mitt första ”tvättstuge-bråk”, och det var också väldigt länge sedan jag skrev en arg lapp till en granne.

Författare: camaliv

En poptant till argbigga som knarkar stickning, TV-serier samt choklad.

2 thoughts on “Tvättstugan

  1. Pingback: Dum eller bara korkad? « Bara Carin – I brist på bättre

Kommentera

